Marika Seidler

Marika Seidler er video- og billedkunstner. Hendes værker undersøger sociale relationer mellem mennesker og mellem dyr og mennesker i forskellige kulturer i et hybrid felt mellem videokunst, dokumentarfilm, antropologi og performance. I hendes videoinstallationer arbejdes der med deltagerbaseret videokunst, hvor dokumentarisk materiale omdannes til en ritualiseret virkelighed i rumskabende videoinstallationer, hvor lyden ofte spiller en central og overrumplende rolle.

Marika Seidler har siden 1998 rejst og produceret 16 videoinstallationer i Danmark, USA, Indien, Japan, Syrien, Libanon, Rusland og Benin i Vestafrika. I 2013 blev hun engageret til at producere videokunstværket MOTHERS - OTHERS til Danmarks Radios platform ”Kunst på TV”. Samme år udstillede hun HUMAN – ANIMAL - en soloudstilling hos Nikolaj Kunsthal i København og Viborg Kunsthal. Hendes kunstværker er blevet støttet af Kunststyrelsen, Billedkunstrådet, DCCD Center for kulturel udveksling med udviklingslandene, såvel som private fonde. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi København.

English

Marika Seidler is a well-traveled Danish visual artist her video installations examines relationships between people, and between animals and people in social structures in an open artistic hybrid field between documentary and fiction, where documentary material is transformed into a fictionalized ritualized cinematic spatial reality.

The artwork of Seidler displays group dynamics, body language, power, exchange, rituals and identity in various cultures and realities. Each video installation is based on a specific phenomenon related to cultural group mechanisms between people with special abilities or interests. Seidler uses work methods from anthropology and stresses a process-oriented research where groups or individuals are invited to be part of the video art production with their own stories or mere presence. The video works design derives from the participants experience, their unique reality approach and cultural decoding.