Performances Åbent Hus 2016

Af Lise Nørholm

Al Masson, Sur La Plage

Hallen kl. 14.15

Al Masson opfører sin performance Sur La Plage i Fabrikkens centrale hal. Akkompagneret af de to kunstnere Tobias Kiel Lauesen og Saxe Sebastian Lomholt fra “October Dance” vil han nøjsomt placere sine skralde-produkter på gulvet. Performancen afsluttes med en form for dans mellem produkterne. Al Masson har en baggrund i ballet og moderne dans og bruger gerne denne baggrund til at etablere en poetisk ramme om sine performances. Med titlen Sur La Plage, som er fransk og betyder ”På Stranden”, associerer vi nemt skraldeprodukterne med de genstande, vi finder på stranden, som andre har smidt eller mistet – hver især bærer de på en lille historie.

Med fantasiens kraft og ledt på vej af Al Massons poetiske dans flyttes de skraldede genstande ud af deres skæbne som en værdiløs rest eller affald og ind i en ny sammenhæng, ind i en ny fortælling. Det får karakter af leg, af en barnlig omdefinering af en genstand i legens tjeneste. Resultatet mærkes som en flydende mellemtilstand, som netop er det karaktertræk, der synes at gennemtrænge størstedelen af Al Massons kunstneriske produktion. Set i et samtidshistorisk perspektiv kan genstandene ses som en metafor for de personlige dramaer, hvor mennesker på flugt ender på en strand som løsrevne skæbner uden personlige ejendele, med et nyt, ukendt livskapitel foran sig.

Performancen varer 15 min.

Christian Yde Frostholm, Kalender for natten

Rum 22 kl. 14.45

I Fabrikkens RUM 22 vil Christian Yde Frostholm fremføre en ‘visuel oplæsning’ af sin seneste udgivelse, Kalender for natten – et interaktivt, animeret bogværk skabt til iPad i samarbejde med tegneren og illustratoren Simon Bodh Nielsen. Bogen er et noteshæfte fyldt med gådefulde tegninger og tekstfragmenter. En vildt fremmeds dunkle dagbog, eller rettere natbog. Ved denne live-oplæsning og screening af værket, vil man gradvist ane konturerne af en person og en historie. På udvalgte sider glimter ting, som ved berøring suger den enkelte ind i sorte huller, hvor en stemme begynder at fortælle, og mærkelige syner udspiller sig, mens der løftes en flig af en fortælling: Om hvordan det er at være usynlig, om at følge efter nogen i byen, og om hvorfor det ikke var tilfældigt, at netop de tilstedeværende ved oplæsningen fik notesbogen at se.

Christian Yde Frostholm er både forfatter og billedkunstner, men det visuelle univers i Kalender for natten er Simon Bodh Nielsens værk.

Oplæsningen varer 25 min.

Mette Kit Jensen, Flâneuse - Tipsy walk

Hallen kl. 15-16.00

Et andet sted ude i Fabrikkens hal vil Mette Kit Jensen fremføre den deltagerbaserede performance Flâneuse – Tipsy Walk. Performancen er inspireret af 1800-tallets flâneurer og af Situationisternes dérive-teknik, hvor en eller flere personer bevægede sig rundt i en by uden noget på forhånd fastlagt formål. Rammen for performancen er en bar. Mette er guiden som byder publikum velkommen til turen. De får en gratis drink for at medvirke. Når drinken er drukket, skal man vende glasset på hovedet på et kort over Fabrikkens lokalområde, Sundholm. Glasset og sjatterne sætter spor på kortet. Disse spor bliver til en rute, som den pågældende gæst sendes ud på med opgaven om at følge den så præcist, som muligt. Når ruten er gennemført, kan man – hvis missionen lykkes – få opgaven godkendt med et stempel.

Mette Kit Jensen interesserer sig overordnet for, hvordan vi optræder og befinder os i konkrete byrum og hvilke indre billeder, der knytter sig hertil. Hun har arbejdet med flânuesen som motiv siden 2010 og har bl.a. vandret gennem gader og stræder i en række europæiske byer og søgt inspiration i møder og hændelser. Begrebet flâneur opstod i slutningen af 1800-tallet, i forbindelse med Storbyernes fremvækst. Oprindeligt var der tale om en mand, der vandrede gennem storbyen med sit nysgerrige og dog distancerede blik. Med sin Flâneuse-figur vil Mette Kit Jensen definere en kvindelig flanør og bringe figuren ind i nutiden.

Performancen varer ca. 1 time

Maya Peitersen, Jeg elsker mine hadere

Hallen kl. 16.00

Ude i Fabrikkens centrale hal vil Maya Peitersen opføre performancen JEG ELSKER MINE HADERE. Performancen bygger på næstekærlighedsbudskabet i en twistet form. Det kan være svært at forholde sig til hadefuld adfærd fra sine medmennesker og performancen er også ment som en sarkastisk kommentar til Hater-begrebet og en ligestilling, der har trange kår i en verden, hvor udseende fortsat regnes som en af de ypperligste kvindelige kompetencer. Med de meget enkle rekvisitter – sjippetov, kridt, højhælede sko og hotpants – kommenterer Maya på et særdeles aktuelt emne.

Med et kridt skriver Maya først JEG ELSKER MINE HADERE, hvorefter hun rejser sig og begynder at sjippe mens hun siger/synger JEG ELSKER MINE HADERE, på samme måde som en børnesjipperemse. For hver gang hun hopper i, skriver hun det ord hun stoppede ved under ordet i sætningen. Figuren vil falde forskelligt ud for hver gang performancen opføres, da det jo er tilfældet, der styrer.

Maya Peitersen er uddannet arkitekt, men arbejder i dag i krydsfeltet mellem billedkunst og arkitektur, performance og litteratur. Hendes værker kredser om temaer relateret til det enkelte menneskes væren i det kollektive rum.

Performancen varer ca. 10 min.

Fakta

En gang om året inviterer FABRIKKEN til Åbent Hus, så folk i nabolaget, kunstinteresserede og andre nysgerrige kan kigge forbi.

Links

Oversigt og program for hele dagen

Relaterede emner

Åbent Hus

En gang om året inviterer FABRIKKEN til Åbent Hus, så folk i nabolaget, kunstinteresserede og andre nysgerrige k... Læs mere.

Alt_Cph

In 2016 Copenhagen's alternative art fair Alt_Cph focus on hybrid forms of organization within the artist-run field. ... Læs mere.

Om FABRIKKEN

FABRIKKEN for Kunst og Design er et produktions- og videnscenter i København, hvor professionelle kunstnere og desig... Læs mere.