FABRIKKEN Afd. AC: Theis Wendt sætter krakeleret kritik på display i Amager Centret
Pressemeddelelse
Samtidskunstplatformen ”FABRIKKEN Afd. AC” i Amager Centret sparker 2024 i gang med billedkunstner Theis Wendts’ forskønnede portrætter af smadrede glasfacader. Bidraget, der er den ellevte udstilling af dansk samtidskunst i tillæg til indkøbsturen, kan opleves fire forskellige steder i centret frem til sommer.
Glas er allestedsnærværende i den kapitalistiske verden. En glasfacade mellem butik og gade fungerer som en barriere, så man ikke kan stjæle varerne i butikken, mens den samtidig synliggør, hvad der sælges. Et udstillingsvindue er tillokkende for købermålgruppen, men ekskluderende for dem, der ikke har råd, mens glasset er med til at opretholde et potentielt begær. Glasfacadens skrøbelighed er, måske af samme grund, ofte også offer for antikapitalistiske angreb. Billedkunstner Theis Wendt har i sit bidrag til udstillingsplatformen FABRIKKEN Afd. AC netop taget udgangspunkt i dét som glassets repræsenterer i kapitalismen og i kritikken af den.
Revolutionær skønhed
Udstillingen ”Omnipresence” i Amager Centret består af fire store relieffer, der udgiver sig for at være reklamestandere, placeret forskellige steder i Amager Centret. Tre i stueetagen og ét på centrets 1. sal. Men reklamestanderne har ingen reklamer i sig. Selve glaspladen ser ud som om den er smadret, men den ødelæggende handling er frosset fast i tid. Det knuste glas er indkapslet i maleriske og forskønnede resin-afstøbninger, der får en til at tænke på, hvordan revolution og kritik bliver absorberet, forvandlet og udnyttet af de kapitalistiske markedssystemer. På samme tid minder afstøbningerne lidt om isflager, der flyder rundt i benzinpytter.
”Omnipresence” redefinerer den revolutionære æstetik, og forsøger at vende kritikken imod sig selv i håb om at skabe tanker om, hvordan antikapitalismen kan se ud i en hyperkapitalistisk verden. Er kritikkens æstetik dømt til at have et anti-æstetisk udtryk, eller er det muligt at bryde dens æstetiske grænser? Hvis man kan gøre kritikken lige så svært gennemskuelig, som den allestedsnærværende hyperkapitalisme, kan vi måske udvikle nye måder at se på kritikkens væsen og egenskaber.
Udstillingen kan opleves i stueetagen og på 1. sal i Amager Centret fra fredag den 26. januar 2024 og frem til og med juni. I stueetagen findes værkerne på tre lokationer: én ved Irma, ved Private Selection og ved Apoteket. På 1. sal findes et værk mellem Skoringen og Laura. På den måde indtager ”Omniprescense” – der betyder ”allestedsnærværende” – bidder af rum på tværs af indkøbscentret.
Om FABRIKKEN Afd. AC
Udstillingsplatformen FABRIKKEN Afd. AC åbnede i september 2020 og viser skiftende værker af danske samtidskunstnere i Amager Centret til og med 2024. Theis Wendts bidrag til platformen er det ellevte i rækken, der tidligere har vist værker i kontekst af indkøbsturen af et stærkt felt af danske samtidskunstnere: Henrik Plenge Jakobsen, Søren Hüttel, Esben Weile Kjær, Michelle Eistrup, Siska Katrine Jørgensen, Camilla Berner, Molly Haslund, HuskMitNavn, Luna Scales og Rasmus Myrup.
Til kunstoplevelserne knyttes kreativ formidling målrettet børnefamilier flere gange årligt. Læs mere om FABRIKKEN Afd. AC her.
Platformen er initieret af FABRIKKEN for Kunst og Design og realiseres i samarbejde med Amager Centret. Projektet er i 2024 støttet af Amager Øst Lokaludvalg, Amager Vest Lokaludvalg, 15. Juni Fonden, Statens Kunstfond, Spar Nord Fonden og Beckett Fonden. Theis Wendts værkproduktion er desuden støttet af Rådet for Visuel Kunst og Statens Kunstfond.
Om Theis Wendt
Billedkunstner Theis Wendt (f. 1981), er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi (2008) og bor og arbejder i København. Ved at anvende en bred vifte af materialer – både de organiske og de syntetiske – kombinerer Wendt’s proces skulptur, installation og postfotografi til illusionære værker, der kræver beskuerens omhyggelige undersøgelse. Materialerne ser ud til at efterligne andre, og subtile indtryk af naturen fremtrylles med digitale midler. I Wendt’s værker er tingene sjældent, som de ser ud ved første øjekast. Udover at adressere de dystopiske udfordringer, vi står over for, fra økologisk nedbrydning til teknologiens uophørlige greb, bevarer Wendt’s værker en romantisk kvalitet, der peger på noget andet i horisonten – måske noget bedre, hvis vi kan formå at forestille os det.
Wendts værker er bl.a. blevet udstillet på San Diego Art Institute, Brandts Skulpturtriennal i Odense, Torrance Art Museum i Los Angeles, Kalmar Konstmuseum i Sverige; Museum Voorlinden i Holland, og på Andersens Contemporary i København. Læs mere om Theis Wendt på kunstnerens hjemmeside: theiswendt.com.
Om FABRIKKEN
FABRIKKEN for Kunst og Design er Danmarks største atelierbygning, hvorfra mere end 60 kunstnere og designere dagligt skaber kunst til ind- og udland. FABRIKKEN tilbyder attraktive faciliteter for kunstproduktion i Hovedstaden og arbejder for at styrke vilkår for kunstproduktion. FABRIKKEN faciliterer desuden residency-programmer for internationale kunstnere og kuratorer.