Søren Hüttel

Værk: ”Dee-dee-dee, dee-dee – Dah-dah-dah, dah-dah” 2021

Stueplan, på hjørnet ved siden af Frisør Pii og overfor Private Selection
Tilgængeligt fra 26. marts. Semipermanent værk.


Andet værk i rækken under FABRIKKEN afd. AC er et værk af billedkunstner Søren Hüttel, hvis kunstneriske arbejdsform er funderet indenfor installation og skulptur. Til FABRIKKEN Afd. AC har Hüttel skabt en vægudsmykning med titlen ””Dee-dee-dee, dee-dee – Dah-dah-dah, dah-dah”” som består af lyskasser og en strålende sol på en malet væg.

Med en æstetik inspireret af reklameverdenen, minder farverige billeder, catchy tekster og klare farver os om det gode liv, med rejser, sommer, sol og
frihed. Netop forestillingen det gode liv og popkultur er grundlag for det formsprog som generelt er til stede i Søren Hüttels værker. Her blandes minder fra eget liv og opvækst i et stort mix med referencer til b-serier fra 80´erne, palmer, fest, klare farver og musik.


Søren Hüttel fortæller om processen og tankerne bag værket på FABRIKKEN Afd. AC

Om Søren Hüttel

Søren Hüttel er født 1976 i Randers og uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og Glasgow School of Art i 2005.

Søren Hüttels egne erindringer og møde med populærkulturen er udgangspunktet for hans arbejde med genstande og installationer. Hans kunstneriske udtryk leder tankerne vestpå til Las Vegas’ kasinoer, palmer og en farvestrålende tv- og populærkultur fra kunstnerens barndom og ungdom i 80´erne og 90´erne. Eklekticisme er et bærerende element i Hüttels praksis, hvor tilsyneladende tilfældige møder mellem genstande iscenesættes i kulisselignende interiører. Det modsætningsfulde, komplekse og tvetydige i kombination med de højst genkendelige, ‘campede’ elementer, som Las Vegas’ farverige neonrør, palmer og diskokugler, resulterer i værker, der på en og samme tid er genkendelige og tilgængelige, komplekse og eftertænksomme, overfladiske og dybe.

Hüttels legende arbejde drejer, spejler, forvansker og gendanner erindringen om kunstens og populærkulturens billeder. I fordrejningen og forskydningen opstår nye billeder, der muligvis siger mere om de, der ser, end om det sete. Det er billeder af billeder set gennem et kulturelt filter.

Kilde: Kunsten.nu